اعتراض به مدعی مهندسی در انتخابات


مدتی است محمود احمدی نژاد، رییس دولتهای نهم و دهم اظهاراتی می کند و تحرکاتی انجام می دهد که حاشیه ساز شده است. با وجود آنکه برخی از نزدیکان و مسوولان دولت احمدی نژاد در زندان به سر می برند و برخی دیگر متهم هستند و دستگاه قضا اعلام کرده که به زودی احکام آنان را صادر می کند، اما همچنان دست بردار نیست و اتهاماتی علیه دستگاه قضا و برخی افراد مطرح می کند که تاکنون هیچ گونه اسنادی برای اثبات این ادعاهای خود ارایه نکرده است. اما احمدی نژاد در جدیدترین اقدام خود در نامه ‌ای که خطاب به رهبر معظم انقلاب ارسال کرد، خواستار برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و تغییر فوری رئیس دستگاه قضایی و همچنین آزادی و منع تعقیب تمام کسانی که طی سالهای اخیر ، به اتهام اعتراض و نقد وضع موجود مورد پیگرد قضایی قرار گرفته اند، شد. سایت بهار نیوز ادعا کرد که نامه احمدی نژاد درپی سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که سرآغاز و راهگشای انجام اصلاحات اساسی در کشور تلقی شده، تنظیم و ارسال شده است. در بخشی از این نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب آمده است: حضرتعالی در سخنرانی 29 بهمن 96 از نظرات انتقادی مردم نسبت به عملکرد و رفتار بخش های گوناگون حکومت به ویژه از اعتراض و نارضایتی عمومی به عدم اجرای عدالت استقبال نموده و فرمودید که مردم از قوای سه‌گانه و حتی خود حضرتعالی و دیگر مراکز حکومتی نارضایتی دارند لیکن هوشمندانه آن را از اصل انقلاب و نظام تفکیک می نمایند. علی‌القاعده برداشت این نیست که این اظهارات صریح از جانب رهبری که دارای قدرت و اختیارات بسیار گسترده و بی‌بدیل هستند، صرفاً با هدف همراهی با مردم و کاهش آلام آنان و یا به عنوان توصیه هایی اخلاقی بیان شده باشد، بلکه نیازمند اقدامات عملی و فوری برای اصلاح وضع کشور در جهت خواست و رضایت مردم است. اما اظهارات احمدی نژاد به سرعت با واکنش رو به رو شد.
چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند
ابتدا سخنگوی شورای نگهبان در نوشتاری به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد واکنش نشان داد. عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود با عنوان برگی از تاریخ! نوشت: ظاهرا دوشنبه ۲۵ خرداد ۸۸ بعد از ظهر از دفتر رئیس جمهور وقت اطلاع دادند که آقای رئیس جمهور ساعت ۲۱:۳۰ منتظر شماست. تعجب کردم چون ارتباط و رفت و آمدی نداشتم. سوال کردم از دفتر ایشان بپرسند موضوع چیست؟ پاسخ این بود که برخی مسائل روز. علیرغم شلوغی کارها، با مشورت دبیر محترم و در ساعت مقرر به دفتر ایشان رفتم. در دفتر با آقای الهام مواجه شدم. به شوخی گفتم معلوم شد موضوع چیست و  کار، کار چه کسی است؟ اظهار بی اطلاعی کرد. به همراه رئیس جمهور به یکی از اطاق ها رفتیم. بعد از تعارفات گفت چرا نتیجه انتخابات را اعلام نمی‌کنید؟ - منظور اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان بود - گفتم هنوز شکایت‌ها بررسی نشده است و در زمان دریافت و بررسی شکایات هستیم. قطعا بعد از بررسی شکایات، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. اصرار از ایشان که نتیجه را زودتر اعلام کنید و مقاومت از سوی من مبنی بر اینکه تا زمانی که شکایات رسیدگی نشود، امکان اعلام صحت انتخابات نیست، البته موضوع دیگری نیز مطرح شد که فعلا از حوصله این متن خارج است. یادآوری این نکته ضروری است که این نظر از سوی سایر اعضای محترم شورا نه تنها مورد قبول واقع نگردید، بلکه مهلت قانونی رسیدگی به شکایات با موافقت رهبر معظم انقلاب تمدید هم شد.حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟ شورای نگهبان و یا مهندسی در کسوت مقام اجرایی. کدخدایی در ادامه آورده است: آیا شورای نگهبانی که حتی حافظه و خاطره شخص ایشان از این واقعه هم می تواند شهادت دهد که در انجام وظایف نظارتی خود به مر قانون عمل کرده است و علی رغم اصرار یک مقام اجرایی کشور تن به اعلام پیش از موعد صحت انتخابات نداده است، تا چه رسد به اینکه اجازه دهد به آرای مردم به مثابه حق الناس توسط مجریان انتخابات خیانت یا تعرضی شود و خدای ناکرده نتیجه انتخابات تغییر کند، مهندسی کرده است؟پر واضح است که کشور امروز نه نیازمند انتخابات مجدد است چون همه انتخابات سالم و قانونی برگزار شده‌اند، از جمله انتخابات ۸۸ و ۹۶ و نه نیازمند همه پرسی، چون هر از گاهی مانند ۲۲ بهمن امسال همه پرسی به صورت خودجوش و مردمی نیز انجام می شود. ضرورت ایران امروز همت همه دلسوزان در برخورد با تکفیر، نفاق، انحراف و بر هم زنندگان آرامش و امنیت کشور و شهروندان است.
پا را از گلیم فراتر نگذارید
البته مشاور رییس‌جمهور نیز به نامه محمود احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری واکنش نشان داد. به گزارش فرارو حسام‌الدین آشنا در توئیتر خود نوشت: «خدایا یاریش کن تا بقایی را تجربه کند که به او بیاموزد نباید پا از گلیمش فراتر نهد و زودهنگام به انتخابات بیاندیشد یا فرمان عزل صادر کند.» مشاور روحانی از رییس جمهور سابق پرسیده است: برگزاری فوری و آزاد را از کدام انتخابات آغاز کنیم؟ خوب است از انتخابات 84 شروع کنیم یا از همان 88 شروع کنیم بهتر است؟
بی‌ریشگی و شارلاتانیسم 
همچنین سید عباس صالحی وزیر ارشاد نیز در واکنش به نامه نگاری احمدی نژاد در توییتر خود نوشت:« بی ریشگی و شارلاتانیسم دو مخاطره سیاست‌ورزی ایرانی است از مشروطه که به رضاخان رسید و از شهید رجایی که به بدل‌سازی جعلی‌اش انجامید. از تاریخ بیشتر بیاموزیم.»


رییس معلوم‌الحال دولت های نهم و دهم 
از سوی دیگر نماینده اصلاح‌طلب بوشهر در مجلس خواستار برخورد با احمدی‌نژاد شد و گفت:‌ اگر آن روزی که او در خانه ملت و از طریق خانه ملت به مردم و نمایندگان توهین می‌کرد، مجلس در حرکت انقلابی طرح عدم کفایت او را تقدیم کرده بود، امروز کار به اینجا نمی‌کشید.به گزارش ایلنا، عبدالحمید خدری در تذکری در مجلس گفت: در شرایطی که مردم داغدار از دست دادن هموطنان خود در سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و شهادت جمعی از نیروهای مخلص نظام و رهبری هستند، احمدی‌نژاد در نامه‌ای به ساحت شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب توهین کرده است.وی افزود: از وزیر اطلاعات و قوه قضاییه استدعا داریم که با این شخص معلوم‌الحال برخورد قاطع کنند.نماینده اصلاح‌طلب بوشهر گفت: احمدی‌نژاد شخصی معلوم‌الحال است. او امروز هر کاری می‌خواهد، می‌کند اما هیچ‌یک از مسئولان و نهادهای امنیتی با او برخوردی نمی‌‌کنند.
 چرا قبل از انتخابات به یاد گفتن حقایق نبودید؟
از سوی دیگر بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای خطاب به احمدی نژاد تاکید کرد: اگر به واقع اینقدر اوضاع سیاه است که شما نمایش می‌دهید، چرا اینقدر دیر به یاری مردم مظلوم آمده‌اید؟ چگونه قبل از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 و رسیدگی به جرم‌های اطرافیانتان؛ به یاد مردم مظلوم و گفتن حقایق نبودید؟در ادامه آمده است: چگونه جنابعالی که به مدت 8 سال در رأس قوه مجریه با بالاترین قدرت و اختیارات بودید، هیچگاه به یاد فریاد علیه ظلم دستگاه قضائی، اصلاح قانون اساسی و آزادی افراد معترض به حکومت نیافتادید!؟چگونه است پس از انتخابات سال 88 و ایام فتنه، سخنی از عدم دستگیری مخالفان نزدید؟به زعم شما شورای نگهبان در سال‌های 1384 و 1388 و قبل تر از آن دست به مهندسی آراء نزده بود و به یک باره پس از رد صلاحیت شما به این مهم پی بردید؟
آن زمان نیز معتقد به احترام برای رأی ملت بودید؟
براستی مگر در فاصله‌ کوتاه اتمام ریاست جمهوری جنابعالی تا به امروز چه مشکلات لاینحلی اتفاق افتاده که به یک باره یاد تغییرات گسترده افتاده‌اید؟ بسیج دانشجویی افزود؛ اگر به واقع اینقدر اوضاع سیاه است که شما نمایش می‌دهید چرا اینقدر دیر به یاری مردم مظلوم آمده‌اید؛ چگونه قبل از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 و رسیدگی به جرم‌های اطرافیانتان؛ به یاد مردم مظلوم و گفتن حقائق نبودید؟